Sunday, December 04, 2005

冬の到来/vintern kommer

12月4日。今日が冬の到来を実感した日としよう。
毎年いつの間にか春が来て、夏が来て、秋が来て、冬が来て、
どの日を境目にその季節が変わったかがわからない。
だから今年は「冬が来た!」と感じた日を記しておこう。
今日やっと冬がどれくらい寒いものかを思い出した。
と同時に、どれだけ夏が暑いものかはもう忘れた。
そうやって季節は毎年巡るのだ。
あー、スウェーデンの寒さが怖い。
スウェーデンの寒さももうすっかり忘れてしまったから・・
Den fjärde december. Idag är dagen som jag känner att vintern kommer egentligen.
Varje år kommer våren, sommaren kommer, hösten kommer och vintern kommer utan notis.
Jag kan alltid inte veta när säsong skiftar.
Så i år markerar jag den dagen som jag känner "vintern kommer!"
Till idag hade jag glömt hur kallt är det på vintern.
På sammatid har jag redan glömt hur hot är det på sommaren.
På sånt sätt kommer säsong runt.
ah,,, jag är rädd om Sveriges vintern.
Jag har glömt hur kallt är det på vintern i Sverige...

1 Comments:

Blogger jg said...

Haha, ja... Här i Sverige blir det kallt. Men man vänjer sig. Packa varma kläder. :)

---

Den fjärde december. Det är idag som jag känner att vintern verkligen kommer. Varje år kommer våren, sommaren, hösten och vintern utan att man märker vilken dag årstiderna skiftar. Så i år markerar jag den dagen då jag känner "vintern kommer!"
Till idag hade jag glömt hur kallt det är på vintern. Samtidigt har jag redan glömt hur varmt det är på sommaren. På så sätt skiftar årstiderna varje år.
Åh, jag är rädd för Sveriges vintrar. Jag har ju helt glömt bort den svenska vinterkylan...

9:28 AM  

Post a Comment

<< Home