Saturday, December 03, 2005

素敵な歯医者さん/den fina tandläkaren

今日は弟の紹介で歩いて30分くらいもかかる歯医者さんに行った。
今までどの歯医者さんに行っても、
必要のない歯を削られたらやだな~、
という不安が消えなかったから。
家の近所だけでもおそらく10件くらいはありそうな歯医者さんだけど、
その中で本当にいい歯医者さんを見つけるのは難しい。
でも今日会った先生は本当に素晴らしい人だった。
歯をどう治療するか、から始まるのではなく、
虫歯にならないためにはどうすべきか、
から始まった。
当たり前のようでどの歯医者さんも教えてくれなかったこと。
歯の治療は本当に最終手段で、
大事なのはいかに虫歯菌に負けないような処置を普段から自分で行うか。
「歯医者さんの一番の仕事は、患者さんに正しい知識を教えて、
患者さんが自分で自分の歯を守れるように教育することなんです。」
本当に素敵な歯医者さんに出会えたことに感謝感謝!
Idag gick jag på tandläkare som min bror förställde. Det tog inte mindre än 30 minuter fråm mitt hus.
Jag har gått på fleara tandläkare hittills
men jag är alltid rädd att de skulle ta ut tander som inte behöves faktist ta ut.
jo,, jag har aldrig litat på dem...
Det finns så många(kanske mer än 10) tandläkare närheten till mitt hus.
Det är svårt att hitta bra tandläkare.
Men idag har jag slutligen träffat jätte fin tandläkare.
Han föst förklara mig inte att hur tänderna ska fixas,
men att hur man kan stoppa att göra tanderna dålig.
Det som han sa verkar naturligt
men inget har sagt det.
Att tänder fixas är det sista medelet.
Att lära sig hur avhåller tänderna från att bli dålig är det viktigaste medelet.
"Det som tandläkare måste göra är att lära ut den rätta kunskapen om tänderna och
den rätta sätten att avhålla tänder från att bli dålig."
Jag är så glad att jag kan träffa den jätte fina tandläkaren!!

2 Comments:

Blogger jg said...

Here are two versions of your post in Swedish. First, just a correction of your post, before I read the japanese version:

Idag gick jag till en tandläkare som min bror föreslog. Det tog mindre än 30 minuter från mitt hus.
Jag har gått till flera tandläkare hittills, men jag har alltid varit rädd att de skulle dra ut tänder som inte faktiskt behövdes ta ut.
Jo, jag har aldrig litat på dem...
Det finns så många (kanske fler än 10) tandläkare i närheten av mitt hus. Det är svårt att hitta bra tandläkare.
Men idag har jag slutligen träffat en jättefin tandläkare. Han förklarade inte först hur tänderna ska lagas, utan hur man förhindrar att de får hål.
Det som han sa verkar naturligt, men inget har sagt det. Att tänder lagas är det sista medlet. Att lära sig hur förhindrar att tänderna får hål är det viktigaste medlet.
"Det som tandläkare måste göra är att lära ut den rätta kunskapen om tänderna och de rätta sätten att förhindra karies."
Jag är så glad att jag träffade den jättefina tandläkaren!!

----

And now, the way I would have written your swedish post, based on your japanese post:

Idag besökte jag en tandläkare som jag lärde känna genom min bror. Det tog mindre än 30 minuter att gå dit. Jag har varit hos många tandläkare innan, men jag har aldrig kommit över rädslan att de skulle dra ut tänder som inte behövdes dra ut. Bara vid mitt hus finns det kanske 10 tandläkarmottagningar, men bland dem är det svårt att hitta någon som är bra.
Men tandläkaren som jag träffade idag var verkligen trevlig. Han började inte med att förklara hur tänderna ska lagas, utan började istället med vad man bör göra för att inte få hål. Det verkar uppenbart, men ingen tandläkare har berättat det för mig förut. Att laga tänderna är sista utvägen, och det viktigaste är att jag vardagligen sköter om mig själv för att undvika karies.
"Tandläkarens främsta uppgift är att ge patienten korrekt kunskap om tänderna, och att lära ut hur man själv kan skydda sina tänder."
Jag är jätteglad att jag fick träffa en så fantastisk tandläkare!

7:07 AM  
Blogger mayuosan said...

>jg
Tack så jätte jätte mycket för dit rådet!!
Tack vare dig kan jag lära mig jätte mycket^^

8:10 AM  

Post a Comment

<< Home